Adele

Kategori: Mat

valentines.

Förrätt: oxfilé, tryffelcreme, ruccola, parmesan och rödbetor.

Min dejt.

Huvudrätt: saffransrisotto med tonfisk, lax, kungskrabba och räkor.

Mr grey och godis fick avsluta vår kväll.

chokladkaka // kikärtor och dadlar

Chokladkaka 

Sätt ugnen på 200 grader.

Mixa ihop foljande ingredienser

8 dadlar, 1 ägg, 3 msk smält smör, 1/2 dl havregryn, 100 g avrunna kikärtor, 4 msk agavesirap, 2 msk kakao, 1/2 tsk bakpulver, en nypa salt.

Häll upp i en bakplåtsklädd brödform, grädda i ca 10-12 minuter. Den ska vara kladdig.

recept // glutenfritt bröd med ost och morot.

Glutenfritt ostbröd.

Ingredienser

1 dl bovetemjöl, 1/2 dl havregryn, 1/2 dl sojamjöl,  1 tsk bakpulver, 2 msk pofiber, salt, en näve russin, 1 dl riven ost, 2 ägg, 1 dl kvarg, 1 dl riven morot, 3 msk smör.

 

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda ihop alla ingredienser, först de torra sedan de "blöta".

Klicka ut till lagom stora bollar på en bakplåtsklädd form.

Grädda i ugnen ca 8-10 minuter.

bliss balls // choklad & apelsin

Urgoda raw food bollar med smak av apelsin och choklad.

Recept (ungefärliga mått)

8 dadlar, rivet apelsinskal, 1 msk apelsinjuice, 2 msk solrosfrön, 2 msk linfrön, 15 mandlar, 4 msk kokosflingor, 1 msk kakao, 1 msk carob, en nypa salt.

Mixa tills det har blivit till en jämn smet. Rulla till bollar, pimpa dem med kokosflingor, carob eller hackade nötter.

 

amrap i 15 minuter.

Gårdagens pass var riktigt grisigt, himlans slut blev jag.

 

5 min AMRAP boxjumps (115st)

4 min AMRAP burpees (64st)

3 min AMRAP DU (65st)

2 min AMRAP KB-swingar (46st)

1 min AMCAL airdyne (22cal)

 

Detta körde vi utan vila emellan, räckte med träning för dagen vill jag lova.

 

Efter-träning-fika. Bounce ball och smoothie.

glutenfria lasagneplattor // recept

Tänkte dela med mig av receptet på glutenfria lasagneplattor som jag hittade i boken Friendly Food här om dagen.

Om ni vill ha hela receptet på denna supergoda vegetariska lasagne rekomenderar jag er att springa och köpa boken! 

 

Glutenfria lasagneplattor

 

Sätt ugnen på 225 grader.

Blanda  3-4 msk quinoamjöl, 1 msk fiberhusk, 1 tsk bakpulver, 2 ägg, 1 dl vatten och örtsalt. 

Låt stå 7 minuter.

Lägg bakplåtspapper på en plåt, smöra in det lite försiktigt.

Häll på smeten och platta/dra försiktigt ut den med hjälp av en sked eller liknande tills den blivit tunn. 

Grädda i ugnen ca 6-7 minuter.

Låt svalna.

 

Skär eller klipp till lagom stora lasagneplattor.

lasagne // glutenfri och vegetarisk.

Holy macaroni.

Igår testade jag göra en glutenfri, vegetarisk lasagne från boken Friendly Food. Jisses vad god.

Riktigt glad över att jag äntligen hittat ett enkelt och bra recept på glutenfria lasagneplattor. Ska prova göra en hederlig lasagne nästa gång med köttfärs med detta recept som grund, lär bli kanoners. 

super bowl.

1 dl kvarg, 1/2 dl mjölk, 1 1/2 dl hallon, 1/2 banan, 1/4 päron, en bit ingefära, 1 msk chlorellapulver. 

glutenfri pizza.

Vi åt tortillapizza i fredags, så enkelt och gott. Ett stort plus är att de tar så kort tid att göra, högst 15 minuter med gräddningstiden. Recept finns här.